معرفي كتاب
معرفي كتاب
معرفي كتاب: بسيجي شهيد به‌مثابه انسان آرماني ايراني

پديدآور:
سيدجواد طاهايي
ناشر:
مركز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس
زبان:
فارسي
سال نشر
1394

بعد از انقلاب اسلامي ايران، در تحولات سياسي و اجتماعي ايران، براي اولين بار جنبش اجتماعي به قدرت سياسي تبديل شد و جامعه ايران با مشاهده تجاوز عراق واحتمال از دست رفتن نظام جديد، سازمان بسيج را پديد آوردند و افراد زيادي از  شهر و روستا و كارخانه و مزارع و نيز دبيرستان‌ها و دانشگاه‌ها عازم جبهه شدند. در دوران جنگ تحميلي، به دليل حضور زياد رزمندگان بسيجي در جبهه هاي نبرد،  بار سنگين جبهه‌هاي جنگ و صحنه‌هاي نبرد بر دوش نيروي مردمي بسيج بود و به همين دليل در ميان نيروهاي سپاه، ارتش و بسيج، بيشترين آمار شهيد، مجروح، مفقود و.... مربوط به بسيجيان است.
اما جاي تأسف است كه اين‌همه نقش و تاثيرگذاري و مهم‌تر از آن، دستيابي به مدل جديد نقش مردم در دفاع مقدس و امنيت و سازندگي كه از تجربه بسيجيان در دوران دفاع مقدس حاصل ‌شده، كمتر مورد توجه قرارگرفته است و به‌جز موارد تبليغي و ترويجي در قالب خاطرات و داستان و رمان، نگارشي صورت نگرفته است و اميد است با ارائه متن‌هاي پژوهشي امكان بهره‌مندي جامعه و دولت ايران، از اين تجربه گران‌سنگ بيشتر فراهم شود.
 
مركز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس با ارائه كتاب پژوهشي "بسيجي شهيد به‌مثابه انسان آرماني ايراني" از منظري متفاوت  به موضوع بسيج ورود كرده و با نگاه انديشه سياسي، ميراث و دستاورد بزرگ دفاع مقدس را بن‌مايه و پشتوانه آينده ملت ايران دانسته است.
كتاب "بسيجي شهيد به‌مثابه انسان آرماني ايراني" اثر سيد جواد طاهايي كه به‌تازگي توسط مركز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس منتشرشده است، در پي بررسي و تقويت اين تصور است كه ايده بسيجي شهيد، سبب تداوم حيات جمهوري اسلامي ايران است و با ضعف آن، دولت جمهوري اسلامي دچار خلأ معنا و سپس زوال مي‌شود و تصوّر جامعه ايراني از رزمنده‌اي كه در مسير اتصال حقيقت آسماني به واقعيت زميني شهيد شده است، تقدير آينده سياست ايران و خود ايران را شكل مي‌دهد.
در اين كتاب كوشش مي‌شود جان‌مايه درك نوع ايرانيان از جنگ تحميلي، واكاوي و بررسي شود و از منظر اين كتاب آن جان مايه، اسطوره يا ايده مركزي انسان آرماني ايراني است كه چيستي، ماندگاري و تعيين‌كنندگي مقولۀ دفاع مقدس در سياست ايران را در خود نهفته دارد و توضيح مي‌دهد.
كتاب "بسيجي شهيد به‌مثابه انسان آرماني ايراني" شامل سه فصل و يك پيوست است:
فصل اول با عنوان "چيستي تفكر بسيجي" است. در اين فصل هدف راه‌يابي دروني يا رهيافتي به درون عقايد و مفروضات بسيجي است؛ اينكه او، خود، عمل خود و نتايج عمل خود را چگونه مي‌بيند. در اين فصل كوشش مي‌شود بر مبناي وصاياي شهيدان و مكتوبات رزمندگان، به عناصر و ابعاد تفكر بسيجي و واقعيت فرد بسيجي راه برده شود. در اين فصل، براي درك تفكر بسيجي، به تفكر بسيجي از نظرگاه خود فرد بسيجي پرداخته ‌شده است.
فصل دوم با عنوان "تفكر بسيجي و جلوه‌هاي آن" تفكر بسيجي را ظهور حقيقت بالقوه‌اي مندرج در اجتماع تاريخي ايران مطرح مي‌كند كه تمايل اتصال به امر مطلق دارد و بحث اصلي اين است كه اهميت و ماندگاري تفكر بسيجي حقيقتي بيشتر در عرصه ناخودآگاه اجتماع ايراني است و به نوعي تفكر بسيجي و ايده و واقعيت انسان انقلاب اسلامي، حقيقتي است كه در لايه هاي زيرين وجدان جمعي جامعه ايراني و ايرانيان جاي دارد. در اين فصل با بيان مثال‌هايي از جمله فيلم سينمايي "اخراجي ها" ي مسعوده ده نمكي و كتاب "دا" فاطمه حسيني درباره معناي فلسفي جنگ و حقيقتي نهفته سخن به ميان مي آورد و چنين بيان مي‌كند كه موفقيت اين آثار چندان ربطي به خود آنها ندارد و اين موفقيت از يك سو به  نحوه درك و برداشت‌هاي آزاد مردم از فيلم مرتبط بوده و از سويي ديگر به خاطر ارتباط بي‌واسطه و بيان مستقيم تجربه سراسري جنگ براي همه نسل‌هاي ايراني است.

فصل سوم با عنوان "تعيين‌كنندگي تفكر بسيجي"، به‌نوعي تكميل‌كننده فصل دوم است. در اين فصل علاوه بر تداوم، تبيين تقدير- وارگي يا ايجاب گري پنهاني است و چنين بيان مي‌شود كه رزمنده داوطلب آرمان‌گرا، هنگامي‌كه شهيد مي‌شود، تمام ايران را، چيزي فراتر از تمام ايرانيان را، از آن خود مي‌كند. در اين فصل مي‎توانيم بفهميم كه چگونه انسان انقلاب اسلامي يا انگاره رزمنده شهيد، باقدرت تعيين‌كنندگي خود، بر شيوه‌هاي قضاوت، ارزيابي‌ها و الگوهاي سياسي خشم و رضايت و بيعت و گسستگي اكثريت جامعه ايراني جاري مي‌شود.
در قسمت پيوست كتاب، مقاله‌اي تحت عنوان "ما: دو انسان مركزي انقلاب اسلامي" نوشته‌شده است. اين مقاله مي‌گويد: «در عمق تجربه سياسي جدي، دو انسان مركزي انقلاب اسلامي قرار دارند. آن‌ها را خميني بسيجي و بسيجي خميني مي‌خوانيم.» در اين يادداشت، آن دو مستقيم سخن مي‌گويند و جسورانه و صريح و از زبان اول‌شخص، به طرح مانيفست و ايده‌هاي ريشه‎اي خود مي‌پردازند و بدين نحو خواننده را در موقعيت درون فهمي و درك بي‌واسطه يا پديدارشناسانه عقايد و تصوّرات پايه و جهان‌بيني خود قرار مي‌دهند.
بسيجي شهيد تضمين‌كننده آينده ايراني براي زندگي با هويت و با هدف بوده و دولت نيز مي‌تواند با اتصال به آموزه‌هاي او، قدرتمند ادامه حيات بدهد. لازم به ذكر است، سرنوشت‌ساز بودن انگاره بسيجي شهيد در جامعه و سياست ايران، همه هدف كتاب حاضر است.


عنوان :   فرشته نجات
صاحب اثر :   عبدالرضا سالمي نژاد
توليد كننده :   فاتحان ، سازمان بسيج جامعه زنان كشور
سال چاپ و توليد :  1393


فرشته نجات روايت دختري بيست ساله است كه در 17 سالگي مهم ترين تصميم زندگي خود را با عضويت در جمعيت شير و خورشيد سرخ گرفت و با گذراندن دوره بهياري راهي ديار غربت شد و در اين مسير سختي راه، اختلاف در نژاد، زبان، مذهب، خطرات جاده، دوري از خانواده و جدايي از دوستان، آشنايان و همكلاسي هايش هرگز او را از اين تصميم جدا نساخت و بعدها علي رغم به مخاطره افتادن شهرهاي كردستان و هجوم مهاجمان به طرف پاوه، جايي كه او در بيمارستان آن و در لباس بهياري مشغول خدمت بود، اما آنجا را ترك نكرد و در كنار مدافعان شهر تا آخرين لحظه زندگي اش باقي ماند.

فوزيه شيردل دختر كرمانشاهي كه معبد خود را در عشق به خانواده و آرمان‌هايش يافته بود در سال 1358 در غائله پاوه به شهادت رسيد و 35 سال بعد در سال 1393 به عنوان شهيد شاخص زن ايران اسلامي انتخاب شد تا براي دختران روزگار خود الگويي قابل تعميم باشد.
اين كتاب اگرچه به نام فوزيه است اما قرارگرفتن او در نقطه كانوني يكي از سخت‌ترين گردنه‌هاي عبور انقلاب اسلامي و در متن خطرهايي كه پاوه را تهديد به تجزيه از كشور مي‌كرد، لاجرم مسير نوشتن درباره او را از ميان حوادث كانوني و پيراموني رقم مي‌زند.

يكي از مهمترين ويژگي‌هاي اين كتاب طراحي آن با استفاده از تكنولوژي واقعيت(Augmented reality) افزوده است. اين امكان از طريق نرم‌افزار مخصوص به هر كتاب فراهم مي‌آيد كه از طريق آن مخاطب مي‌تواند روايت‌هايي از بخش‌هايي از كتاب را به شكل ويدئو مشاهده كند.
براي استفاده از امكان بايد ابتدا اپليكيشن «فرشته نجات» از سايت مربوطه و يا از طريق باركدخوان تلفن يا تبلت هوشمند دريافت شود و پس از با قراردادن گوشي يا تبلت بر روي عكس‌هاي كتاب فيلم‌ها و مصاحبه‌ها را تماشا شود.
تاریخ به روز رسانی:
1395/11/27
تعداد بازدید:
5042
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت